Код ошибки p0661 mazda

Диагностика Mazda 6 GH

Mazda6 GH

Некоторые водители обнаруживая ошибки Mazda 6 GH предпочитают не обращаться в сервисный центр за профессиональной помощью, а диагностируют и устраняют их самостоятельно.

Рассмотрим, где находится диагностический разъем у Мазда 6 GH, при помощи которого нужно подключать устройство для считывания кодов неисправностей.

Где и какой диагностический разъем у Мазда 6

Диагностический разъем у Мазда 6 после 2000 года

Диагностический разъем у Мазда 6 после 2000 года (ссылка на источник фото)

Для проведения диагностики Mazda 6 необходимо точно знать, где находится разъем, через который подключается сканер считывания неисправностей систем. В зависимости от года выпуска модели местоположение разъема может меняться.

Разъем имеет прямоугольную форму, позволяет подключить устройство, считывающее ошибки Мазда 6.

Разъем OBD II в Mazda 6

Разъем OBD II в Mazda 6

Разъем OBD II в Mazda 6

Разъем для диагностики OBD II начал устанавливаться на автомобили Мазда 6 GH начиная с 2000 года в Европе.

Сам разъем имеет 16 контактов, по 8 штук сверху и снизу. Для считывания ошибок Mazda 6 не лишним будет знать цоколевку разъема. Рассмотрим назначение по номерам контактов.

Правильное проведение диагностики

Программа для диагностики Forscan

Программа для диагностики Forscan

У Mazda 6 второго поколения (GH) режима самодиагностики нет, поэтому нужно проводить ее только сканером.

Программа для диагностики Forscan одна из лучших для сканирования Мазда 6 GH адаптером ELM 327.

Лучшие недорогие автомобильные сканеры

Scan Tool Pro (Black Edition)

Scan Tool Pro (Black Edition)

Среди недорогих сканеров для автомобилей Scan Tool Pro (Black Edition) один из лучших. Он является лучшим сканером, способным работать с большинством существующих автомобильных марок.

В процессе диагностики Мазда 6 он считывает не только коды силового агрегата, но и анализирует состояние систем АСС, ABS и т. д.

Кроме считывания ошибок на Mazda 6, сканер отобразит на экране доступные датчики, показывая их состояние в реальном времени. Также он отображает действительный пробег, вин-номер авто, производителя блоков управления и их версию. Подключение осуществляется беспроводным типом, через bluetooth либо wi-fi.

Ошибки Мазда 6

Ошибки Мазда 6

Диагностика Mazda 6 GH покажет основные проблемы.

Чтобы выявить среди них действительные, которые не дают автомобилю работать в нормальном режиме, нужно следовать инструкции при работе со сканером. Это позволит выделить на общем фоне приоритетные коды, которые рекомендуется расшифровывать в первую очередь для устранения имеющихся неполадок.

Ошибка P0661

При появлении ошибка Р0661 на Мазде 6 нужно проверить клапаны на впускном коллекторе. Их два, они отличаются по цвету: коричневый и черный.

Сборка электромагнитных клапанов впускного коллектора

Сборка электромагнитных клапанов впускного коллектора (ссылка на источник фото)

Чтобы проверить каждый из них на работоспособность, нужно первоначально снять клеммы, используя мультиметр проверить контакты. Показателем исправного клапана будет сопротивление в 35 Ом. Если клапан неисправен, будет диагностирован обрыв цепи.

Чтобы снять неисправный клапан, нужно сначала вынуть 2 патрубка, открутить болты, крепящие пластину, к ней же прикручен и клапан. После того, как болты, крепящие пластину будут сняты, нужно открутить гайку снизу пластины используя ключ на 10, далее клапан вынимается. Для замены на исправный клапан нужно знать каталожный номер установленного.

Артикул сборки оригинальных клапанов с планкой — LF82-18-740, цена комплекта 4000 рублей. Номер черного клапана — LF15-18-741, 2500 рублей. Артикул коричневого — LF82-18-741, цена тоже в около 3000 р.

Оригинальные клапаны с планкой

Оригинальные клапаны с планкой — арт. LF82-18-740

Временной бюджетной заменой за 250 рублей является клапан от автомобиля ВАЗ-2107, сопротивление соленоида составляет 35 Ом, код детали — 1902.3741. Но придется поколхозить.

P2187

Ошибка Р2187 Мазда 6 GH может сигнализировать о нескольких появившихся проблемах:

В процессе диагностики, как правило, выявляется проблема с ГБО, это означает наличие подсоса через «капельницу».

Устранив эту неполадку, при повторной диагностике датчик бедной смеси более не появляется. При этом долгосрочная коррекция опускается ниже 5%, после непродолжительной поездки она достигает нулевой отметки.

Р0841

Датчик давления масла

Датчик давления масла арт. FNE2-21-2J1A

Появившуюся ошибку Р0841 на Мазда 6 GH устранить очень легко. Причиной ее появления является датчик давления масла — FNE2-21-2J1A. Он располагается с внешней стороны АКПП, что делает его замену быстрой. Стоимость нового, оригинального датчика 2300 рублей.

Замена старого датчика на новый занимает всего 5 минут, при повторной диагностике код не отображается.

P0661 Low signal in the intake manifold tuning valve control circuit, bank 1

P0661 Low signal in the intake manifold tuning valve control circuit, bank 1

P0661 Low signal in the intake manifold tuning valve control circuit, bank 1

OBD-II DTC Datasheet

Intake Manifold Control Valve Control Circuit Bank 1 Signal Low

What does this mean?

This is a generic powertrain diagnostic trouble code (DTC) and is commonly applied to OBD-II vehicles. Car brands may include but are not limited to Saturn, Land Rover, Porsche, Vauxhall, Dodge, Chrysler, Mazda, Mitsubishi, Chevy, Honda, Acura, Isuzu, Ford, etc.

The ECM (Engine Control Module) is responsible for monitoring and adjusting the numerous sensors and systems involved in your vehicle’s operation. Not to mention the detection of malfunctions in the specified systems and circuits. One of the systems your ECM is responsible for monitoring and correlating is the intake manifold control valve.

I have heard they are called many different things, but flap valves are common in the repair world. The intake manifold tuning valve has several possible purposes to help your engine run and steer. One of them is to regulate the pressure between the intake manifolds. Another could be redirecting intake air to a separate set of intake rails (or a combination) to alter the flow and possibly the performance of your engine. The valve itself, in my experience, is mostly made of plastic, so you can imagine possible malfunctions in combination with the notoriously high temperatures in the engine compartment.

This code can be caused by a mechanical or electrical malfunction of the intake manifold control valve. If you are in an area subject to extreme cold weather, it may cause the valve to malfunction and not rotate properly as required by the ECM.

P0661 Low signal in the intake manifold tuning valve control circuit, bank 1

Intake Manifold Adjustment Valve GM:

What is the severity of this DTC?

Depending on the actual problem associated with your case, this can range from something not to worry about to something quite serious and potentially damaging to your engine’s internal components. It would be a good idea to be careful when handling mechanical parts such as the intake manifold control valve. There is a chance that unwanted parts will end up in the engine’s combustion chamber, so keep this in mind if you thought to postpone this for another day.

What are some of the symptoms of the code?

Symptoms of a P0661 diagnostic code may include:

What are some of the common causes for the code?

Reasons for this P0661 engine code may include:

What are some of the steps to troubleshoot a P0661?

The first step in the process of troubleshooting any problem is to review technical service bulletins (TSBs) for known problems with a particular vehicle.

Advanced diagnostic steps become very vehicle specific and may require appropriate advanced equipment and knowledge to be performed accurately. We outline the basic steps below, but refer to your vehicle / make / model / transmission repair manual for specific steps for your vehicle.

Basic step # 1

Each time the ECM activates a DTC (Diagnostic Trouble Code), the repair technician is advised to clear all codes to see if it appears immediately. If not, carry out long and numerous test drives on the vehicle to ensure that he / they are active again after several operating cycles. If it reactivates, continue diagnosing the active code (s).

Basic step # 2

First, you will need to find an intake manifold control valve. This can be tricky because most often they are installed internally in the intake manifold. That said, the valve connector should be reasonably accessible, so inspect it for broken tabs, molten plastic, etc. to make sure it makes a proper electrical connection.

Basic step # 3

Depending on the capabilities of your OBD2 code scanner / scanner, you can control the valve electronically with it. If you find this option, it can be a good way to determine if the valve is working across its full range. Also, if you hear clicks coming from the intake manifold, this can be a good way to determine if the intake manifold control valve is responsible. If you hear an abnormal click from the air intake while adjusting the sensor with the scanner, there is a good chance that there is an obstruction or the valve itself is stuck for one reason or another.

At this point, it would be a good idea to remove the valve and physically inspect it and inside the intake manifold for any obstructions. If there are no obstructions and clicks are present, you can try replacing the valve, most likely this is a problem. Keep in mind that this is not an easy task in some cases, so do research ahead of time so you don’t get stranded without the right parts, tools, etc.

NOTE: Always refer to the manufacturer’s specifications before performing any repairs or diagnostics on your vehicle.

Basic step # 4

Make sure you remember to inspect the harness associated with the control valve. These wire harnesses can be routed through engine parts and other high temperature areas. Not to mention the potential abrasion / cracking associated with engine vibrations.

Basic step # 5

If you’ve tried everything else, take a look at your ECM (engine control module), especially if several unrelated codes are currently active or come on and off intermittently.

This article is for informational purposes only and technical data and service bulletins for your specific vehicle should always take priority.

Need more help with the P0661 code?

If you still need help with DTC P0661, post a question in the comments below this article.

NOTE. This information is provided for informational purposes only. It is not intended to be used as a repair recommendation and we are not responsible for any action you take on any vehicle. All information on this site is protected by copyright.

Источники:

https://dasauto. tech/mazda/mazda-6/mazda6-gh/diagnostika-i-oshibki-mazda-6-gh/

https://avtotachki. com/en/p0661-nizkiy-uroven-signala-v-cepi-upravleniya-klapanom-nastroyki-vpusknogo-kollektora-ryad-1/

Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Добавить комментарий

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: